Gezonde groenten

Misschien heb je een enorme hekel aan groenten. Veel mensen zijn er niet echt gek op en eten liever vlees, vis, kaas of zoetigheden. Bepaalde groenten, zoals venkel, wortels en broccoli hebben echter zulke gezonde eigenschappen dat het noodzakelijk is om dagelijks 250 gram te eten. En moeilijk noch vies hoeft dat helemaal niet te zijn.

Groenten leren eten

Waarschijnlijk heb je nare jeugd herinneringen aan bepaalde soorten groente.
De hele avond achter een bord spruiten moeten zitten omdat je weigerde ze op te eten.
Het probleem is dat ouders hun kinderen op een te late leeftijd in aanraking brengen met groente.
Het is makkelijker een om kant en klaar potje babyvoer in de winkel te kopen dat dankzij smaakstoffen lekkerder smaakt dan verse groenten. Beter is het om bij zeer jonge kinderen enkele verschillende groenten in de blender te stoppen. Als het kind iets later vast voedsel kan eten, geef deze dan gekookte of gestoomde groente met een smakelijk sausje. Naar mate het kind ouder wordt moet je de saus steeds verder beperken, tot er uiteindelijk alleen groenten te eten zijn. Het kind is dan al gewend aan alle groenten die je hebt geïntroduceerd. Een bord spruiten, witlof of zuurkool is dan geen drama meer.

Mis de vitamines en mineralen niet

Dagelijks moet men 2 stuks fruit en 250 gram groente eten.
Het is echter zo dat groente al veel van dezelfde vitamines en mineralen bevatten die je ook in fruit aantreft. Het is dus helemaal niet noodzakelijk om veel fruit te eten als je genoeg groenten eet.
Heb je een enorme hekel aan groenten? Er zijn vele oplossingen!

Zo kan je een heerlijke maaltijdsalade maken met verschillende soorten vlees, pasta, wat sla, tomaat, een dressing naar wens en venkelknol.

Of je eet een gewone boterham met kaas en belegt deze met wat tomaat en/of komkommer.

groenten shakeEen andere mogelijkheid is een om een maaltijdshake maken. Gooi wat wortels, een biet, vers venkelkruid en wat fruit naar eigen inziens in een blender met wat yoghurt of melk. Eventueel wat natuursuiker erbij en je proeft niet eens dat er groente in je shake zitten! Nadeel van een dergelijke shake is wel dat je de voedingsvezels vermaalt, die juist zo goed zijn voor je spijsvertering. Maar het is een manier, probeer het eens als je echt moeite hebt met het binnenkrijgen van je dagelijkse portie groenten.

Volg ons en like ons AJB:
Overzicht
Groenten zijn lekker en gezond
Artikel naam
Groenten zijn lekker en gezond
Beschrijving
Veel mensen hebben een hekel aan talloze soorten groenten. Toch kan bijna een iedere soort groente heerlijk zijn, mits je deze goed bereidt. Stomen, koken, bakken, grillen op de BBQ of zelfs in de blender alles kan.
Auteur