Advies om te stoppen met roken

Roken is een van de meest dodelijk gewoontes. Jaarlijks sterven tientallen miljoenen mensen aan de gevolgen van roken.
Wat zijn de meest effectieve manieren om te stoppen met roken? En hoe kan je stoppen met roken zonder daar al te veel last van te ondervinden?

Een goede voorbereiding

Veel mensen stoppen van het ene op het andere moment met roken. Dat heeft een voordeel, er is geen twijfel en angst voor het stoppen. De meeste rokers die van het ene op het andere moment stoppen, beginnen in de meeste gevallen binnen enkele dagen weer. Een goede voorbereiding kan enorm helpen. Het is handig om te weten wat je kan verwachten, hoe je met bepaalde situaties kan omgaan en wat voor hulpmiddelen er eventueel zijn.

Verander de momenten waarop je anders rookte

stop met rokenEr zijn verschillende soorten rokers, mensen verschillen immers allemaal. Toch zijn er veel overeenkomsten tussen rokers. Tijdens stressvolle momenten steken rokers een sigaret op. Vlak na het opstaan, het ontbijt, de lunch of het avondeten, steken rokers een sigaret op. Gedurende een pauze zoeken rokers elkaar op, meestal in een afgezonderd rookhok of buiten. Hoe voorkom je als roker dat je op dergelijke momenten en plekken niet rookt?

Gelukkig zijn er vele dingen die je als roker kan doen om te voorkomen dat een dergelijk moment je teveel wordt en een terugval krijgt. Het is van groot belang dat je tijdens dergelijke vaste rook momenten iets heel anders gaat doen. Ben je iemand die in de ochtend een sigaret opsteekt? Ga een stuk wandelen, doe enkele huishoudelijke taken, maak een uitgebreid ontbijt. Tijdens pauzes is het het beste om simpelweg niet naar de rookruimte te gaan. Zoek een andere manier om je pauze door te brengen.

Hulpmiddelen die echt helpen om niet meer te roken

Gelukkig zijn er vele uitstekende hulpmiddelen, waardoor het veel makkelijker is om te stoppen met roken. Er zijn zelfhulpboeken, waarin zeer bruikbare tips worden gegeven. Er zijn verschillende middelen die gewoon bij de drogist te verkrijgen zijn, die uitstekend werken voor sommigen. Denk bijvoorbeeld aan nicotinekauwgom, pleisters en spray. De huisarts kan vaak ook helpen. De gedurende de afgelopen 20 jaar zijn er verschillende soort medicijnen uitgevonden die het stoppen merkbaar makkelijker kunnen maken. Er zijn vandaag de dag vrij veel hulpmiddelen om de afkickverschijnselen dragelijk te maken. De eerst week is het lichamelijk moeilijk. Daarna is het enkele weken geestelijk moeilijk, er zal soms trek zijn. Maar na enkele weken ben je er doorheen en wil je nooit meer roken.

Volg ons en like ons AJB: